آموزش شنای خردسالان کرج

فهرست مطالب
آموزش شنای خردسالان کرج

پیدا کردن بهترین دوره آموزش شنای خردسالان کرج به خصوص در فصل تابستان کاری سخت و چالش برانگیز برای والدین است. بین ده‌ها مجموعه ورزشی، باید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. علاوه بر این به بودجه مالی هم توجه کنید. به همین دلیل ما در این مقاله از سوییم سنتر، به شما کمک می‌کنیم تا هم دوره آموزشی مناسب را پیدا کنید. علاوه بر این آمادگی‌های لازم قبل از شروع آموزش شنا را به یاد می‌دهیم تا همواره امنیت کودکتان حفظ شود.

چرا خردسالان باید شنا یاد بگیرند؟

نه تنها خردسالان بلکه بزرگسالان هم باید شنا یاد بگیرند. برای این انتخاب هم دلایل زیادی می‌توان معرفی کرد. مهم‌ترین دلیل برای اینکه خردسالان باید شنا را یاد بگیرند این است که می‌تواند جان کودک شما را نجات دهد. جالب است بدانید که غرق شدن، هنوز یکی از شایع‌ترین علل مرگ تصادفی کودکان است. بنابراین توانایی شنا کردن یک مهارت ضروری برای نجات جان فرد است.

علاوه بر این، آموزش شنای خردسالان کرج یکی از راه‌های سرگرم کردن کودکان در روزهای گرم تابستان است. شک نکنید که اگر کودکتان ترس خاصی از آب نداشته باشد، از ساعت‌ها تفریح و بازی در استخر لذت خواهد برد. با این حال، شنا کردن قرار نیست فقط یک بازی و سرگرمی باشد زیرا فواید بسیاری برای روح و جسم کودکان دارد.

شنا قلب و ریه‌ها را سالم نگه می‌دارد و قدرت و انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشد. همچنین استقامت بدن را بالا می‌برد و تعادل و وضعیت بدن را نیز بهتر می‌کند. یکی از چیزهای جالب در مورد شنا این است که کودکان در هر سن و با هر میزان توانایی می‌توانند آن را یاد بگیرند. شنا یکی از تنها ورزش‌هایی است که برای کودکان با نیاز ویژه مناسب است.

آموزش شنای خردسالان کرج
ضرورت یادگیری شنا

شنا چالش‌ها و دستاوردهایی را به همراه دارد که به کودکان کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را پیدا کنند. توانایی‌های خود را باور کنند و یاد بگیرند که با تلاش کردن می‌توانند موفق شوند. یک مزیت جانبی که کمتر به آن توجه می‌شود این است که شنا فرصتی برای آشنا شدن و پیدا کردن دوست‌های جدید برای کودکان فراهم می‌کند. آموزش شنای خردسالان در کرج راه را برای طیف وسیعی از فعالیت‌های دیگر باز می‌کند.

آموزش شنا کمک به یادگیری چه ورزش‌هایی می‌کند؟

شنا هم مانند دویدن یکی از ورزش‌های مادر محسوب می‌شود که به ورزشکاران و افراد عادی کمک می‌کند تا بدن قدرتمند و سالمی بسازند. این مساله نه فقط در بزرگسالان بلکه در کودکان هم باعث تقویت توانایی‌های فیزیکی می‌شود. آموزش شنای خردسالان کرج می‌تواند بدن فرد را برای ورزش‌های گفته شده در زیر هم آماده کند:

  • فوتبال
  • تنیس
  • بسکتبال
  • نت بال
  • راگبی
  • ژیمناستیک
  • گلف
  • بیسبال
آموزش شنا در سوییم سنتر
اثرات مثبت ورزش در کودکان

البته این لیست به همین جا ختم نمی‌شود و شامل ورزش‌های دیگری هم خواهد شد.

در آموزش شنای خردسالان کرج به دلیل کار روی فواصل تنفس، ظرفیت ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا ورزش‌های هوازی و قدرتی را به خوبی انجام دهید. ظرفیت ریه بالا، یک مزیت ضروری برای ورزش‌های مختلف مانند فوتبال و بسکتبال است. کودکان یاد می‌گیرند تا نفس خود را طولانی‌تر نگه دارند.

ظرفیت ریه یک معیار بسیار مهم از نظر آمادگی قلبی عروقی است. ورزشکاران باتجربه، پیشرفت‌ خود را با بررسی ضربان قلب خود اندازه گیری می‌کنند. بعد از هر ست شنا، نبض خود را می‌گیرند و می‌بینند که چقدر سریع می‌توانند آن را پایین بیاورند.

به گفته جانت ایوانز، دارنده مدال طلای المپیک: «شنا بهترین پکیج تناسب اندام بوده که با انجام هر حرکت، عضلات بدن را بیشتر درگیر می‌کند. او اشاره می‌کند که بیشتر ورزش‌های دیگر فقط روی بخش‌های خاص یا عضلات مشخصی تاثیر می‌گذارند اما شنا روی Full Body موثر است.

آیا آموزش شنای خردسالان از صدمات فیزیکی جلوگیری می‌کند؟

مطمئنا به عنوان والد، آخرین چیزی که دوست دارید اتفاق بیوفتد، آسیب دیدگی و جراحت کودکان است. یکی از نگرانی‌های پدر و مادرها هنگام ثبت نام کودکان در رشته‌های ورزشی مانند فوتبال این است که احتمال آسیب دیدگی آن‌ها بیشتر می‌شود. شنا جز ورزش‌هایی بوده که تنش‌ها و برخوردهای بین بازیکن نداشته بنابراین نگرانی از این بابت هم وجود ندارد.

آموزش شنای خردسالان کرج
جلوگیری از صدمات فیزیکی

از طرفی هنگامی که در حال شنا کردن هستید، بدن 12 تا 14 درصد مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌های مربوط به مفاصل دارد. احتمالا برایتان پیش آمده باشد که در حال راه رفتن معمولی هستید و ناگهان کمر یا زانویتان اصطلاحا می‌گیرد. تمرینات شنا و راه رفتن در آب، جلوی این واکنش‌های ناگهانی بدن را می‌گیرد. اگر مرتب بدن خود را در آب شناور کنید، خطر آسیب دیدگی‌های این چنینی را کاهش خواهید داد.

شنا نه تنها به ورزشکاران آسیب دیده بلکه به ورزشکاران سالمی که در حال ورزش و فعالیت هستند کمک می‌کند. با تمرین مداوم شنا از کودکی می‌توانید جلوی آسیب‌های ناگهانی به بدن کودک را بگیرید.

اعتماد بنفس، تاثیر جانبی و مهم آموزش شنا

آموزش شنا خردسالان گوهردشت نه تنها تناسب اندام و استقامت را بهبود می‌بخشد، بلکه اعتماد به نفس را نیز افزایش می‌دهد. شرکت در فعالیت‌های غیر رقابتی مانند شنا، کودکان را تشویق می‌کند تا به خود، بدن و مهارت‌هایشان اعتماد بیشتری داشته باشند. هنگامی که کودک اعتماد خود را به توانایی‌ و مهارت‌های خود از دست می‌دهد،‌ ممکن است کناره گیری کرده و خود را سرگرم تماشای تلویزیون و بازی با iPad کند.

بدیهی است که این الگوی سالم زندگی یک خردسال نیست. هنگامی که آن‌ها در شنا خوب عمل می‌کنند، نگرش مثبتی نسبت به ورزش کردن و بدن خود پیدا می‌کنند. پس اگر کودک خجالتی دارید یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس و ارتباط برقرار کردن در او، این است که در یک کلاس ورزشی شرکت کند.

آموزش شنای خردسالان در سوییم سنتر

شنا علاوه بر فعالیت فیزیکی، یک فعالیت ذهنی طبیعی است. هنگام انجام ورزش شنا، مغز شروع به ترشح اندورفین می‌کند که پایه اصلی برای احساس خوشبختی و خوشحالی است. پس حالا می‌دانید که با آموزش منظم شنای خردسالان، کودک شما هم ورزش‌های دیگر را راحت‌تر انجام می‌دهد و هم اینکه توانایی ذهنی و فکری‌اش پرورش پیدا می‌کند.

خردسالان از چه زمانی باید شنا را یاد بگیرند؟

کودکان سرعت‌های رشد متفاوتی دارند و هرکدام در یک سن آماده یادگیری می‌شوند. هنگام تصمیم گیری برای شروع آموزش شنا خردسالان عظیمیه این موضوع را در نظر داشته باشید که بلوغ عاطفی، توانایی‌ها و محدودیت‌های جسمی و رشدی فرزندان و سطح راحتی آن‌ها در آب با یکدیگر متفاوت است.

آکادمی اطفال ایالات متحده آموزش شنا را به عنوان مانعی در برابر غرق شدن کودکان توصیه می‌کند. براساس گزارش این سازمان بسیاری از کودکان از سن یک سالگی می‌توانند یادگیری شنا را شروع کنند. در ابتدا هم کلاس‌های مادر و کودک مناسب بوده تا هم خانواده‌ها خیال راحت‌تری داشته باشند و هم فرزندان دچار اضطراب نشوند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آموزش مهارت‌های بقا در آب و آموزش شنا می‌تواند به کاهش خطر غرق شدن در کودکان بین سنین یک تا چهار سال کمک کند. کلاس‌هایی که هم والدین و هم فرزندانشان را شامل می‌شود، راه مناسبی برای یادگیری عادات ایمنی خوب در آب و شروع مهارت‌های شنا است. اگر فکر می‌کنید کودک آمادگی دارد، همین لحظه اقدام کنید.

آموزش شنای خردسالان در کرج
زمان مناسب برای یادگیری شنا

اکثر بچه‌ها بعد از چهار سالگی می‌توانند شنا یاد بگیرند. در این سن، آن‌ها معمولا می‌توانند مهارت‌های اولیه بقا در آب مانند شناور ماندن، حرکت کردن در آب و رسیدن به کناره‌های استخر را بیاموزند. در سن 5 یا 6 سالگی، اکثر کودکان در کلاس‌های شنا می‌توانند در حرکت رو به جلو تسلط پیدا کنند. اگر کودک شما هنوز در یک کلاس ورزشی شرکت نمی‌کند، باید بگوییم که از همین الان دست به کار شوید.

همیشه به خاطر داشته باشید که آموزش شنای خردسالان کرج، یکی از چندین لایه مهم محافظتی است که برای کمک به جلوگیری از غرق شدن لازم است. یک لایه دیگر شامل نظارت مداوم و متمرکز در زمانی که کودک در استخر یا اطراف آن است. همچنین لازم است تا اگر در خانه خود استخر شخصی دارید، دسترسی کودک را به آن محدود کنید تا زمانی که سرگرم کار دیگری هستید، به خود آسیب نرساند.

در انتخاب کلاس شما به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

باید به دنبال کلاس‌ها و مربیانی باشید که از دستورالعمل‌هایی پیروی می‌کنند که نه تنها روی تکنیک‌های شنا تمرکز دارند، بلکه بر مهارت‌های گسترده‌تر برای بقا در آب نیز وقت می‌گذارند. همه کودکان باید یاد بگیرند که چگونه از زیر آب به سطح آب بیایند، حداقل 25 متر خود را در آب به حرکت دربیاورند و بتوانند به تنهایی از آب خارج شوند. مربیان باید پیشرفت کودکان را ارزیابی کنند و بازخورد مستمری در مورد سطح مهارت آن‌ها ارائه دهند. نکات ارائه شده در ادامه جز موارد مهم و ضروری برای همه کودکان است:

  • باید به دنبال کلاس‌های آموزشی باشید که دارای مربیان مجرب و واجد شرایط باشد. مربیان شنا باید در سطح ملی آموزش دیده و گواهینامه دریافت کرده باشند. همچنین باید همزمان با شنای کودکان، تعدادی ناجی غریق در اطراف استخر حضور داشته باشند. این افراد باید کمک‌های اولیه و CPR‌ را به خوبی بلد باشند.
  • کودکان در هر رده سنی باید یاد بگیرند که هرگز به تنهایی یا بدون نظارت بزرگسالان شنا نکنند. مربیان باید به کودکان یاد بدهند که همیشه از والدین، مربیان شنا یا غریق نجات‌ها قبل از ورود به استخر یا آب‌های طبیعی مانند دریاچه، اجازه بگیرند.
  • به آن‌ها باید آموزش دهید که اگر به طور غیر منتظره‌ای داخل آب افتادند، چه کاری انجام دهند. این شامل تمرین مهارت‌های اولیه مانند غریق نجاتی است. این دروس باید شرایط واقع بینانه را تداعی کنند و به صورت عملی هم باشند.
  • قبل از شروع یادگیری شنا اجازه دهید ابتدا خردسالان به همراه شما یک کلاس شنا را تماشا کنند تا از نزدیک ببینند که آیا این فعالیت را دوست دارند یا خیر. اگر واکنش‌های عجیب مانند ترس‌ یا نگرانی و لرزش بدن را در کودک احساس کردید، به هیچ عنوان او را به شنا کردن مجبور نکنید. لازم است تا قبل از هر حرکتی این ترس برطرف شود.

قوانین مهمی که کودکان هنگام شنا در استخر باید بدانند

در این مورد فرقی ندارد که در منزل شخصی خود استخر دارید یا قرار است در یک کلاس آموزش شنا خردسالان گلشهر او را ثبت نام کنید؛ در هر صورت یک سری قوانین وجود داشته که باید رعایت شود. رعایت این قوانین هنگام شنا در استخر یا بازی در مجاورت آن باعث می‌شود تا امنیت او حفظ شود.

به هیچ عنوان اطراف استخر ندوید

وقتی بچه‌ها در استخر مشغول بازی و شنا هستند، به ناچار اطراف استخر خیس می‌شود. به همین دلیل حاشیه کناری استخر منطقه‌ای بسیار خطرناک خواهد بود. دویدن کنار آن هم کار بسیار خطرناکی است. بنابراین اگر کودکتان در استخر شخصی آموزش شنا می‌بیند یا قرار است در یک مجموعه ورزشی بزرگ ثبت نامش کنید؛ این نکته را به او گوشزد کنید. البته در مجموعه‌های ورزشی حرفه‌ای اجازه دویدن کودکان در محدوده استخر را نمی‌دهند.

شیرجه نزنید

بعد از یادگیری کامل اصول شنا، شیرجه زدن هیچ مانعی ندارد اما این توصیه برای وقتی است که هنوز خردسال شما مهارت کافی در شنا ندارد. شیرجه زدن در استخرهایی که عمق آن کمتر از 2 متر بوده ممنوع است. بنابراین حتما در این مورد با فرزندتان صحبت کنید یا اجازه دهید تا مربی این قوانین را به او یاد بدهد.

آموزش شنا در مرکز شنای سوییم سنتر
قوانین لازم قبل از شنا

نظارت بزرگسالان

همیشه یک بزرگ باید در نزدیکی کودکان در حال شنا باشد. نظارت بزرگسالان کلید حل اتفاقات و حوادث ناگوار است. این موضوع باعث می‌شود که اگر اتفاقی هم برای او رخ دهد، با دخالت بزرگ‌ها سریع‌تر این مساله حل شود. نیازی به نگرانی شدید نیست فقط مطمئن باشید که فرزندتان همیشه ناظری هنگام شنا دارد.

استفاده از ضد آفتاب بعد از استخر

فرقی ندارد که دوره‌های آموزش شنای خردسالان کرج در فصل پاییز یا در در تابستان شروع شده باشد، بعد از استخر همیشه استفاده از ضد آفتاب را جدی بگیرید. اگر کودک شما قرار است در استخر روباز شنا کند استفاده از کرم ضد آفتاب را به هیچ عنوان نادیده نگیرید. برای استخرهای سرپوشیده هم استفاده از کرم بعد از شنا الزامی است.

به هیچ عنوان برای شوخی کسی را در محدوده استخر هل ندهید

خیلی از کودکان به عواقب رفتارها و کارهای خود فکر نمی‌کنند به همین دلیل ممکن است از سر شوخی، کار خطرناکی انجام بدهند. یکی از این موارد این است که هنگام شوخی با کودکان دیگر، آن‌ها را به داخل استخر هل دهند. این مساله بسیار خطرناک بوده و می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم که این موضوع را قبل از کلاس شنا به او گوشزد کنید.

بلافاصله بعد از غذا خوردن، شنا نکنید

همیشه باید برای شروع هر ورزشی، حداقل 30 دقیقه از زمان آخرین وعده غذایی گذشته باشد. هنگامی که با شکم پر ورزش می‌کنید، در حین فعالیت مواد غذایی داخل معده حرکت می‌کند. در نتیجه گلو سوزش پیدا کرده و حالت تهوع به شما دست می‌دهد. بنابراین این مورد را نه تنها در مورد فرزندتان بلکه هنگام ورزش کردن خودتان هم در نظر بگیرید.

نکات بهداشتی مهم در آموزش شنای خردسالان

استخری که قرار است کودکتان در آن شنا کند، باید همیشه تمیز باشد. کلر آن به اندازه بوده و همیشه به موقع آب استخر تعویض شود. رعایت موارد بهداشتی به خصوص برای محیط‌هایی که خردسالان در آن تردد می‌کنند، بسیار مهم است. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از ثبت نام کودک خود در یک دوره آموزش شنا خردسالان مهرویلا حتما از تمیز بودن محیط استخر مطمئن شوید.

آموزش شنای خردسالان کرج
نکات بهداشتی در مورد استخر

پوست کودکان حساس بوده و به سرعت در تماس با آلودگی‌ها واکنش نشان می‌دهد. قطعا نمی‌خواهید که کودکتان مریض شود و یک هفته در خانه بماند، بنابراین دقت کافی برای انتخاب مجموعه ورزشی به خرج دهید.

سخن پایانی

شنا ورزش مفرحی بوده که بعد کودکان بعد از اولین جلسه عاشق آن می‌شوند. ادامه دادن این ورزش هم در بزرگسالی نتایج بسیار خوبی برای کودکان دارد. پس بهتر است از همین الان به دنبال یک دوره آموزش شنای خردسالان کرج باشید تا استعدادها و توانایی‌های کودکتان را از همین سنین کم پرورش دهید. مجموعه‌هایی ورزشی که امکان برگزاری کلاس‌های گروهی و خصوصی را دارند، انتخاب خوبی برای شما هستند. علاوه بر حتما به دقت رزومه مربیان شنا را بررسی کرده و بهترین آن‌ها را برای فرزندتان انتخاب کنید.

اشتراک گذاری:
LinkedIn
WhatsApp
Telegram