آموزش شنای مادر و کودک کرج

فهرست مطالب
آموزش شنای مادر و کودک کرج

همانند بسیاری از مهارت‌های دیگر که فرزند با صحیح و خطا یاد می‌گیرد، شنا نیز قابل یادگیری است. با این حال فرصتی برای اهالی استان کرج محیا شده است تا والدین بتوانند در این مسیر در کنار فرزندان و کودکان خود باشند. همچنین ارتباط عمیق‌تری را با آن‌ها برقرار کنند. آموزش شنای مادر و کودک کرج در سوییم سنتر این امکان را ایجاد کرده تا در محیطی امن و بهداشتی، زیر نظر مربیانی حرفه‌ای، کودکان خود را با ورزشی جالب و مفید آشنا کنید.

آشنایی کودک با آب

از آنجا که بخش قابل توجهی از سطح کره زمین با اقیانوس‌ها پوشیده شده است، یادگیری شنا برای تمامی انسان‌ها یک امر واجب و منطقی است. شنا نیز مانند مهارت‌های دیگر، همانند دوچرخه سواری، دارای الگوی مشخصی است. اگر فرد در کودکی آن را فرا بگیرد، دیگر آن را فراموش نخواهد کرد. جدا از مزایای فراوان یادگیری شنا برای کودکان، زمان شروع یادگیری این مهارت از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از اولین مراحل در آموزش شنای مادر و کودک کرج، آشنایی کودک با آب است.

چندین سال است که مقوله زایمان در آب در دنیا به امری عادی تبدیل شده است. بنابراین کودک اولین برخورد خود با دنیای بیرون را در محیطی مایع انجام می‌دهد. این امر نشان از آمادگی ذاتی بشر برای شنا کردن دارد. برای یادگیری سریع‌تر شنا، بهتر است در ابتدا کودکان را با آب آشنا کرد. در این حالت ترس آن‌ها از بین رفته و بتوانند مرحله به مرحله شنا کردن اصولی را بیاموزند.

آموزش شنای کودک در کرج
آشنایی کودک با آب

بهترین روش برای آشنایی کودک با آب، بازی کردن با او در حمام است. می‌توانید با کمک اسباب بازی‌های مختلف او را به آب‌بازی تشویق کنید. کم کم روی سر و صورت او آب بریزید تا احساس عجیب برخورد آب با سرش از بین برود. می‌توانید در وان یا لگن‌های بزرگ روی سر و صورتش آب بریزید. به علاوه بازی‌هایی را انجام دهید که کودک مایل باشد در زیر آب به جستجوی وسایل مختلف بپردازد. از جمله دیگر روش‌های موثر برای آشنایی کودک با آب، می‌توان به شنا کردن مادر در مقابل کودک اشاره کرد. اگر مادر اقدام به شنا یا بازی با آب نماید، کودک نیز به او اعتماد کرده و با آب دوست می‌شود.

چرا آموزش شنای مادر و کودک کرج موثرتر است؟

 سوالی که بسیاری از والدین دارند این است که چرا کودک باید به همراه مادر شنا کند. پاسخ این است که مانعی برای حضور پدر وجود ندارد اما در ماه‌های اول اغلب کودکان به مادر وابسته‌تر هستند. از طرفی بسیاری از مادران بعد از تولد کودک از کار حرفه‌ای مدتی مرخصی می‌گیرند. بنابراین وقت بیشتری را می‌توانند با فرزند بگذرانند. از طرفی شنا کردن فعالیتی جسورانه است و کودک شما باید بتواند اعتماد به نفس انجام را داشته باشد. یاد گرفتن شنا در سنین کم با حضور والدین می‌تواند اعتماد و اطمینان را در کودک پرورش دهد.

البته که هر پدری می‌تواند به همراه کودک خردسال خود مشغول به تمرین شنا شود. در واقع هر والدی که با فرزند خود رابطه نزدیک‌تری دارد، می‌تواند نقش بیشتری در این زمینه ایفا کند. از آنجا که کودکان در سال‌های ابتدایی زندگی خود زمان بیشتری را با مادران سپری می‌کنند و معمولا پدران مشغول کار هستند، دوره‌های شنای موجود بیشتر برای آموزش شنای مادر و کودک کرج است.

مزایای آموزش شنای مادر و کودک کرج

بدن انسان از ماهیچه‌های مختلف و متنوعی تشکیل می‌شود. برخلاف تصور، هرچه بیشتر از آن استفاده کنیم، عضلات و ماهیچه‌ها قوی‌تر می‌شود. از این رو با انجام هرگونه حرکت ورزشی، بدن شما بهتر از قبل کار کرده و از بروز هرگونه بیماری‌های جدی و خطرناک جلوگیری می‌کند. شنا نیز از جمله ورزش‌های بسیار پرطرفدار است که معمولا افراد از سنین کم آن را آموخته و تا پایان عمر آن را ادامه می‌دهند.

آموزش شنای مادر و کودک کرج موجب بهبود بسیاری از توانایی‌های فرزند شما می‌شود. در ضمن او را به فردی قوی‌تر و ماهرتر در میان کودکان هم‌سن خود تبدیل کند. انجام حرکات شنا باعث تقویت توانایی‌های حرکتی می‌شود و روی سرعت رشد و پرورش مغز کودک نیز اثر می‌گذارد. با شنا کردن تمامی حواس بدن، از بینایی تا لامسه، درگیر می‌شوند و هماهنگی بین عضلات سراسر بدن و مغز بیشتر از قبل می‌گردد.

آموزش شنای مادر و کودک کرج
آموزش شنا به همراه والد

از دیگر مزایای شنای مادر و کودک می‌توان به تقویت رابطه عاطفی بین فرند و والد اشاره کرد. از آنجا که در تمام طول آموزش شنای مادر و کودک کرج، حواس والد به کودک خود است و عملا این تمرین ورزشی از نظر کودک یکجور بازی و سرگرمی با مادر خود است. این وقت گذاشتن باعث می‌شود تا کودک روحیه بهتری پیدا کند. به علاوه ویژگی‌ انجام کارهای گروهی او نیز به خوبی رشد پیدا کند.

شنای آزادانه کودک

هدف نهایی آموزش شنای مادر و کودک کرج این است که فرزندان بتوانند پس از مدتی به تنهایی نیز شنا کنند. تا حدی وابستگی‌های کودک به مادر در زمینه شنا کردن هم کاهش یابد. معمولا کودکانی که بین شش ماه تا سه سال سن دارند، می‌توانند پس از گذراندن دوره آموزشی و تحت نظارت مادر و مربی مخصوص، با کمی فاصله شنا کرده تا کم کم مهارت شنا را به صورت انفرادی نیز تجربه کند.

از جمله مهمترین مزایای شنای آزادانه کودک، افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس در او است. کودک در این راستا شناخت بهتری به دنیای اطرافش پیدا می‌کند و معنی آزادی عمل و تاثیر مستقیم عضلات بدنش در نوع حرکتش را در محیطی امن یاد می‌گیرد. یادگیری شنا جدا از جنبه تفریحی آن، اثرات مثبت بی‌نظیری روی خلق و خوی کودک می‌گذارد.

یادگیری مهارت‌های اصلی شنا

در کنار تمامی لحظات خوش و جذاب در آموزش شنای مادر و کودک کرج، برخی مهارت‌های اصلی شنا نیز آموزش داده شده و با فرزند شما تمرین می‌شود. این مهارت‌ها همگی به صورت سرگرمی و بازی طراحی می‌شوند. در این حالت کودک شما کمتر خسته شده و عمل یادگیری برای او به حرکتی تفریحی بدل می‌شود.

  • وارد شدن به آب

نحوه ورود و خروج صحیح به آب یکی از مهارت‌های مهم در آموزش شنا است. علاوه بر این، مهارت رسیدن به دیواره استخر و گرفتن آن را هم یاد می‌گیرید.

  • چرخش بدن در آب

یکی دیگر از موارد مهم این است که باید به عنوان شناگر نحوه چرخش بدن را در آب یاد بگیرید. این کار کمک می‌کند تا در آب راحت‌تر حرکت و چرخش کنید. همه این مهارت‌ها باید از سنین کم و در کودکی در شما نهادینه شود. این تمرین با کمک مادر و تذکر مربیان به خوبی انجام می‌گیرد.

آموزش شنا به همراه مادر
یادگیری مهارت‌های اصلی شنا
  • شناور ماندن در آب

پایه‌ای ترین حرکت هر شناگر، شناور ماندن روی آب است. این اقدام در روزهای اول به کمک وسایل کمک آموزشی صورت می‌گیرد. مادر و مربیان با نشان دادن نحوه صحیح انجام حرکات، کودک را به این موضوع علاقمند می‌کنند. با استفاده از روش‌های جالب کودک را تشویق می‌کنند تا روی آب شناور بماند. به عنوان مثال دنبال کردن حباب‌ها یا بازی با اسباب‌ بازي‌های پلاستیکی سرگرمی بسیار جالبی است.

  • انجام حرکات شنا

در نهایت اصلی‌ترین مهارت، یعنی حرکت و شنا روی سطح آب، با کودک تمرین می‌شود. به طور مثال حرکت روی سطح آب به صورتی که سر بالای آب باشد تا کودک دچار کمبود هوا نشود بسیار تکنیک معروفی بوده و مربیان به کمک مادر به کودک آموزش می‌دهند که با حرکت چانه در آب شنا کنند. با انجام این تمرین و تکرار آن، کودک به اصلی‌ترین مهارت ممکن که شنای مستقل از مادر است، دست پیدا کرده و می تواند در بزرگسالی با تلاش بسیار کمتری باقی فنون و تکنیک‌های دیگر را، مانند شنای قورباغه یا کرال سینه، را یاد بگیرد.

شنا، یک ورزش مادر

برخی از ورزش‌ها به این صورت هستند که انجام آن‌ها، شما را برای انجام دیگر ورزش‌ها نیز توانا می‌کند. به طور مثال تمرینات بدنسازی مناسب، می‌تواند کمک کند تا در فوتبال یا بسکتبال نیز موفق‌تر عمل کنید. ورزش شنا نیز از این منظر جزو ورزش‌هایی به حساب می‌آید که با تمرین آن، بدن شما برای انجام انواع فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی آماده خواهد شد. آموزش شنای مادر و کودک کرج به این منظور توصیه می‌شود که فرزند شما با یادگیری آن در سنین پایین و تکرار آن در نوجوانی، می‌تواند حتی در رشته‌هایی مانند تنیس، فوتبال، ژیمناستیک، والیبال و دیگر ورزش‌های مشهور ادامه فعالیت دهد.

آموزش شنا مادر و کودک مهردشت
یادگیری ورزش شنا

انجام ورزش شنا باعث بهبود عضلات و ماهیچه‌های بدن شما می‌شود. همانند فردی که سال‌ها مشغول بدنسازی است، آماده هرگونه فعالیت حرفه‌ای هستید. از طرفی به دلیل رشد ظرفیت ریه‌ها و یادگیری کنترل تنفس صحیح، استقامت شما در ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین مداوم، مانند کوهنودی، نیز بهتر شده و قلب شما بهتر از هرکس دیگری می‌تواند با قدرت خون تازه و پر از اکسیژن را به تمام سلول‌ها بدن منتقل کند. تمام این اتفاقات به لطف ورزش شنا بوده و با انجام آن، از هرگونه برنامه اضافی تناسب اندام بی نیاز می‌شوید. با شرکت در دوره‌های آموزش شنای مادر و کودک کرج فرزند خود را از لحاظ سلامتی بیمه خواهید کرد.

آیا شنای کودکان خطرناک است؟

چه چیزی می‌تواند با یک شنای طولانی در آب استخر خنک در ماه‌های گرم تابستان برابری کند؟ قطعا برای یک کودک بجز خوردن بستنی، هیچ رقیب دیگری برای استخر وجود ندارد. شنا برای کودکان مزایای بسیاری مانند تقویت اندام‌ها، رشد استخوان بندی، تنظیم الگوی خواب و مواردی از این دست به همراه خواهد داشت. اما در کنار تمام موارد مثبت آن باید به نکات دیگری نیز توجه کرد.

بسیاری از والدین از مسئله غرق شدن کودک خود می‌ترسند. با این حال باید در نظر داشت که در حین آموزش شنای مادر و کودک کرج، مادر در کنار فرزند خود در آب است. همچنین مربیان و کادر نجات در فضای استخر حضور دارند و عملا احتمال غرق شدن کودک به صفر می‌رسد.

هنگام شنای کودک باید نکاتی را رعایت کنید. اولا در فصل تابستان از رفتن به استخرهای روباز خودداری کنید. دلیل آن هم این است که کودک مدت زمان طولانی زیر آفتاب مانده و گرما زده و آفتاب سوخته می‌شود.

دوما وجود کلر در آب استخر است که در بسیاری باعث ایجاد حساسیت می‌شود. در صورتی که هر نشانه‌ای از حساسیت و قرمزی مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یادگیری شنا به همراه والدین
یادگیری شنا عامل تقویت اعتماد به نفس

بهترین زمان برای شروع آموزش شنای مادر و کودک کرج

در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، کودکان از سنین یک سالگی نحوه صحیح شناکردن را یاد می‌گیرند. از آنجا که خطر غرق شدگی ممکن است هرکسی را تهدید کند، هرچه زودتر آموزش آن را شروع کنیم، برای آینده کودکانمان بهتر خواهد بود. معمولا تمامی کودکان تا سن چهار سالگی به اکثر مهارت‌های شنا و حرکات مختلف آن مسلط شده‌اند و می‌توانند به تنهایی شنا کنند. بهتر است برای شروع یادگیری در بین شش ماه تا یک سالگی شروع کنید. در اینصورت کودک شما از سنین کم با آب ارتباط خوبی برقرار کند. آموزش شنای مادر و کودک کرج باعث می‌شود تا خردسالان در کمال آرامش و امنیت خانواده خود این مهارت کاربردی را فرا بگیرند.

روند کلی آموزش شنای مادر و کودک کرج

شنای کودکان در استخری مجهز و با حضور پرسنلی مجرب انجام می‌شود. حضور مادر درون استخر اجباری است تا کودک خود را با دستانش بگیرد و او را راهنمایی کند. همچنین با توجه به وجود وسایل کمکی، کودک به سرعت تعادلش را حفظ کرده و به کمک این وسایل و مادر خود، با وزنی سبک‌تر روی آب قرار می گیرد. از آنجا که آب در اطراف کودک قرار می‌گیرد ولی چگالی بیشتری دارد، کودک یاد خواهد گرفت که می‌تواند بدون کمک نیز روی آب قرار گیرد و حتی اکثر کودکان قبل از اینکه توانایی راه رفتن روی زمین را کسب کنند، می‌توانند به خوبی شنا کنند.

مراحل آموزش شنای مادر و کودک کرج

مهم‌ترین قدم در سن کودکی، یادگیری اصول شنا است و مابقی تکنیک‌های پیشرفته به زمانی که فرزند شما قادر به شنای انفرادی باشد موکول می‌شود. در هنگام آموزش شنای مادر و کودک، با توجه به ذهنیت کودک از آب، شرایط تربیتی و همینطور انگیزه کودک برای قرارگیری در آب، روند آموزش مشخص می‌شود اما به طور کلی مراحلی وجود دارد که باید سپری شوند.

گام اول

اولین گام این است که مادر کودک را در بغل بگیرد، در طول استخر قدم بزند و او را روی آب نگه دارد. این اقدام به این سبب است که کودک از محیط عمومی استخر نترسد و حرکت در استخر را امری عادی تلقی کند. در مرحله بعدی می‌توانید کودکتان را کمی پایین‌تر ببرید تا پاهایش خیس شود. جنس آب را بهتر درک کند و تفاوت آن را با زمین سفت متوجه شود.

گام دوم

در مراحل بعدی به روش‌های مختلفی سعی می‌شود کودک روی آب شناور مانده و مفهوم معلق بودن را به معنای واقعی احساس کند. هنگامی که کودک بتواند در این مهارت توانایی کسب کند، وقت تغییر می‌ٰسد. بعد از آن باید حرکات پای اولیه را تمرین کند. با استفاده از حرکات صحیح هم به سمت جلو شنا کند.

آموزش شنای کودکان با مادران
مراحل آموزش شنا

گام سوم

بعد از حرکت رو به جلو، عادت کردن کودک به حبس نفس در زیر آب است. کودک باید بتواند چند ثانیه‌ای زیر آب تنفس خود را حبس کند. اصل این موضوع تقویت ریه و عادت به بودن در داخل آب بدون ترس است. اگر ترس کودک از بودن در آب بریزد، با آن احساس راحتی می‌کند. بنابراین بیشتر هم علاقمند به یادگیری می‌شود.

حتی می‌توانید عمل بازدم با با او در زیر آب تمرین کنید. او را بغل کرده و با یکدیگر به مدت چند ثانیه به زیر آب بروید و هوا را به سمت بیرون فوت کنید. ایجاد حباب‌های فراوان این عمل را به سرگرمی تبدیل می‌کند و کودک شما نیز عمل بازدم را به خوبی خواهد فهمید.

گام چهارم

در نهایت می‌توانید کودک خود را در فاصله زمانی‌های کوتاه و چند ثانیه‌ای در استخر رها کنید. با آموزش‌ها و تمرین‌های مختلف، می‌تواند مدتی روی آب شناور باشد و به جلو برود. حتی زمانی که به زیر آب رفت، مدتی نفسش را حبس کند. با تکرار این تمرین، کودک به خود متکی می‌شود. به علاوه کم کم مهارت‌های اساسی شنا را با یکدیگر به کار خواهد گرفت.

آموزش شنا مادر و کودک کرج
یادگیری قدم به قدم شنا

ویژگی‌های بهترین کلاس آموزش شنای مادر و کودک کرج

هر کلاس آموزشی ویژگی‌های مثبت و منفی خودش را دارد. درخصوص ورزش شنا، وجود برخی این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا کودک شما خاطرات بسیار خوشایندی را تجربه کند. از طرفی در کنار سرگرمی مطالب آموزنده‌ای را نیز یاد بگیرد. در ادامه به بررسی برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

  1. بهترین کلاس شنا آن کلاسی است که مربیان هر کودکی را برای کسب منفعت شخصی به شنا دعوت نکنند. بلکه با نشان دادن محیط و فعالیت دیگر کودکان، سعی کنند علاقه کودک شما را به ورزش شنا شکوفا کنند. در صورت مشاهده کردن ترس و یا نگرانی شدید کودک از آب، او را به امتحان کردن این ورزش مجبور نکنند.
  2. در مرحله دوم باید سعی کنید مدرسه شنا یا استخر کودکی را انتخاب کنید که محیطی بهداشتی داشته باشد. از طرفی جمعیت مراجعه کنندگان آن زیاد نباشد تا به اندازه کافی به کودک شما هم توجه شود. در این صورت آموزش‌ها به خوبی منتقل می‌شوند.
  3. وجود مربیان ماهر در آموزشگاه، از دیگر ویژگی‌های بهترین کلاس آموزش شنای مادر و کودک کرج است. مربی کودکان باید بتواند با خردسالان به خوبی ارتباط برقرار کند و با ایجاد سرگرمی‌های مختلف، کودکان را به بازی تشویق نماید.
  4. مربیان آموزش شنا باید دارای مجوزها و گواهینامه‌های لازم بوده و از طرفی به اصول اولیه امدادی، مخصوصا برای کودکان، مسلط باشند.
  5. از جمله مهمترین ویژگی‌های یک کلاس آموزش شنای مادر و کودک، نکات آموزشی اخلاقی و تربیتی است. مربیان باید به کودکان بیاموزند که تا سنین نوجوانی نباید بدون حضور والد یا بزرگتر خود وارد اب شوند. همچنین از شنا در آب‌های آزاد به شدت پرهیز نمایند.
  6. آموزش دیگری که می تواند در کلاس شنای کودکان بسیار مهم باشد، تمرین شرایط اضطراری است. این تمرین برای مواقعی است که کودک شما به صورت ناگهانی داخل آب افتاد است. مربیان با انجام مانورهای مناسب، روش‌های نجات از این اوضاع را با کودک تمرین کنند.

لوازم مورد نیاز کودکان در هنگام آموزش شنا

یکی از ستون‌های اصلی در یادگیری یک مهارت جدید، داشتن وسایل و تجهیزات مناسب است. شنا نیز همانند هر ورزش دیگری دارای لوازم بخصوصی بوده و تامین این تجهیزات برای کودکان امر بسیار مهمی است.

آموزش شنای مادر و کودک کرج
لوازم مخصوص شنا

مایو

از جمله مهمترین وسایل می‌توان به مایو شنا و کلاه مخصوص شنا اشاره کرد. مایوهای شنا با توجه به جنسیت فرزند شما دارای تنوع متفاوتی است اما استفاده از مایوهای یک تکه برای آموزش گزینه بهتری خواهد بود. استفاده از مایوهایی با الیاف بهتر، می‌تواند از بروز بیماری‌ها و حساسیت‌های پوستی مختلف جلوگیری کند. استفاده از سایز دقیق مایو بسیار حائز اهمیت است.

آموزش شنا در سوییم سنتر
به همراه داشتن مایو مناسب

کلاه شنا

با استفاده از کلاه شنا، موهای شناگر روی چهره نمی‌ریزد و تمرکز کودک از بین نمی‌رود و روال آموزش به نحو بهتری پیش خواهد رفت.

عینک شنا

از دیگر عناصر بسیار حیاتی برای شنای کودکان، باید به عینک شنا اشاره کرد. این قطعه جلوی ارتباط مستقیم چشم‌ها را با آب استخر می‌گیرند و از این طریق کلر داخل آب دیگر چشم‌ها را اذیت نمی‌کند. در کلاس‌های آموزش شنای مادر و کودک کرج به همراه داشتن این وسایل به صورت جدی اشاره خواهد شد.

بازوبند و جلیقه نجات

از آنجا که کودکان هنوز به مهارت بسیار بالایی در امر شنا دست پیدا نکرده‌اند و همچنان در مرحله آموزش قرار دارند. همراه داشتن بازوبند و جلیقه نجات برای آن‌ها گاها اجباری است. بازوبند‌ها به صورت بادی است و با همراه داشتن این دو وسیله، هرگونه احتمال برای غرق شدن کودکان از بین می‌رود. آن‌ها می‌توانند به راحتی حرکات شنا را با مربی و مادر خود تمرین کنند. دماغ‌گیر و گوش‌گیر نیز برای آن دسته از کودکانی که هنوز به محیط استخر عادت نکرده‌اند می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

یادگیری شنای کودکان
لوازم ضروری شنا

تخته شنا

تخته شنا یا کیک بورد نیز برای یادگرفتن حرکات پیچیده‌تر و تکنیک‌های اصلی شنا برای کودکانی که سن بیشتری دارند قابل استفاده است. با داشتن این تخته، کودک به راحتی روی آب شناور است. با راهنمایی‌های مربی خود و نگه داشتن صحیح این تخته، می‌تواند حرکاتی مانند شنای قورباغه و یا کرال سینه را تمرین کنند.

سخن پایانی

یادگیری شنا توسط کودکان می‌تواند مزیت‌های زیادی برای آن‌ها داشته باشد و در ابعاد مختلفی توانایی‌های آن‌ها را بهبود دهد. چه از نظر فیزیکی و جسمانی و چه از نظر روحی روانی، انجام ورزش شنا برای کودکان مفید است. این فعالیت می‌تواند آینده بهتری را برای او به ارمغان آورد. انتخاب یک کلاس آموزش شنای مادر و کودک کرج مناسب، می‌تواند مزایای بیشتری را به موارد گفته شده اضافه کند.

اشتراک گذاری:
LinkedIn
WhatsApp
Telegram