با بهترین روش آموزش شنا آشنا شو

فهرست مطالب
با بهترین روش آموزش شنا آشنا شو

شنا کردن تنها یک راه نداشته و هرکس می‌تواند به نوبه خود و هرطور که راحت‌تر است مسیر خود در داخل استخر طی کند. در این بین روش‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود انرژی شما بیشتر ذخیره شده و مسیر مشخصی را با زحمت و زمان کمتری شنا کنید. با گذراندن یک دوره آموزش شنا پیش یک مربی و یا استخرهایی با کلاس‌های آموزشی به تمامی این تکنیک‌ها مسلط شده و پس از آن تنها مسئله‌ای که باقی می‌ماند، میزان تمرین شما در طول زمان خواهد بود. در  این مقاله از سوییم سنتر قرار است که با بهترین روش‌های آموزش شنا آشنا شده و در مورد آن‌ها بیشتر بدانیم.

چرا باید شنا کردن را یاد بگیریم؟

آموزش شنا

زمانی که می‌خواهیم در مورد آموزش شنا صحبت کنیم، بسیاری بر این عقیده هستند که اصلا چرا باید شنا کردن را آموخت و می‌پرسند که آیا یاد نگرفتن شنا عیب بزرگی است؟ پاسخ کلی این است که خیر، بلد نبودن شنا عیب نیست، اما تسلط نداشتن به اصول اولیه شنا می‌تواند در برخی شرایط خطرناک بوده و حتی باعث از دست رفتن جان خود و عزیزانتان شود. اگر تا کنون آموزش شنا ندیده‌ و زمانی را به فراگیری این مهارت اختصاص نداده باشید، عیبی ندارد اما احتمالا بعد از خواندن دلایل زیر مجاب خواهید شد که در سریع‌ترین زمان ممکن آموزش شنا را شروع کنید.

اگر شنا کردن بلد نباشید...

مهمترین مسئله‌ای که ممکن است پیش آید، موضوع ایمنی است. آمار مربوط به غرق شدگی افراد در سوانح و بلایای طبیعی قابل توجه بوده و بخش عمده این افراد را کسانی تشکیل می دهند که هیچگونه مهارتی در شنا کردن نداشته‌اند. بسیاری از نجات یافتگان اعتراف کرده‌اند که تنها در چند جلسه مختصر آموزش شنا شرکت کرده بودند اما همان مقدار آموزش اندک نیز باعث شده است جان خود یا خانواده خود را نجات دهند.

در بسیاری از کشورها، خطر سیل و سیلاب وجود نداشته و به همین دلیل تعداد افرادی که شنا کردن را در آن ناحیه آموخته‌اند بسیار اندک است، اما باید به یاد داشته باشید که حتی اگر ساکن همچین مناطقی هستید، با هربار سفر کردن به مناطق دیگر کره زمین، ریسک غرق شدگی را به جان می‌خرید و هیچ وقت هم نمی‌توان بروز یک حادثه را پیش بینی کرد. از طرفی شنا کردن در کنار دوستان یا همکاران تجربه بینهایت جذابی است و واقعا حیف است که آن را از دست بدهید.

اگر یک دوره آموزش شنا بگذرانید...

روی دیگر سکه این است که شنا کردن را بیاموزید. در این حالت مزایای زیادی شامل حال شما خواهد بود. این فعالیت یک سرگرمی نشاط بخش بوده و از طرفی یک ورزش نیز به حساب می‌آید. پس می‌توانید در کنار ساختن خاطرات خوب، تناسب اندام خود را نیز حفظ کنید. با تجربه کردن شنا، یک قدم بیشتر به فردی همه فن حریف تبدیل خواهید شد و سلامت قلب و بدن خود را در دراز مدت تضمین خواهید کرد.

با یادگیری شنا، دری به سوی تجربه ورزش‌های آبی مختلف، مانند قایق رانی، واترپلو، غواصی، کایاک سواری و حتی ورزش‌های پرهیجانی مثل اسکی روی آب و موج سواری نیز برای شما باز می‌شود. کافیست یکبار آموزش شنا را پشت سر بگذارید و تا پایان عمر هیچوقت آن را فراموش نخواهید کرد. شنا کردن فرصتی است تا هر زمان که نیاز به ریلکس شدن و جدایی از دنیای بیرون داشتید، برای مدت کوتاهی جوابگوی آرامش درونی شما خواهد بود. حتی می‌توانید به آن به چشم یک مهارت جدید برای اشتغال نگاه کنید و بعد از گذراندن دوره آموزش شنا به کار مربی‌گری یا غریق نجات مشغول شوید.

آموزش شنای کرال سینه

تاریخچه آموزش شنا

قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین روش‌های آموزش شنا برویم، بهتر است کمی بیشتر با گذشته آموزش دادن شنا به افراد مبتدی آشنا شویم و ببینیم که از کی تا به حال به صورت پیشرفته و امروزی، موسساتی اقدام به آموزش شنا کردند. نمی‌خواهیم بیش از اندازه به تاریخ کهن انسان‌ها برگردیم و درباره روم باستان صحبت کنیم، اما می‌توان اولین نشانه‌های آموزش شنا مدرن را در مدرسه‌ای به نام فروتا در آلمان دید. در ادامه فعالیت این مدرسه، فردی به نام گوتس ابتکاری از خود نشان داد و سعی کرد با کمک طناب، کمربند و قلاب، به افرادی که تا به حال تجربه شنا کردند را نداشتن، این تجربه منحصر به فرد را آموزش دهد.

تمام این تلاش‌ها به تاسیس مدرسه شنا متروپولیتین انجامید که در سال 1869 تاسیس شد. در ایران نیز آموزش شنا حرفه‌ای در ابتدا تنها برای نظامیان مقدور بود و در پایگاه نظامی اقدسیه تهران استخر مجهزی برای آموزش مهارت‌های شنا به کادر ارتش ساخته شده بود. بعد از آن در سال 1314 اولین استخر ایران در ناحیه باغ فردوس احداث شد تا شنا را به مردم آموزش دهد و در همان سال استخر دیگری در منظریه تهران احداث گشت تا تحت نظر مربی‌ای به نام گیسون، اصول حرفه‌ای شنا را به علاقمندان آموزش دهد.

چرا افراد تازه کار از یادگیری شنا می‌ترسند؟

با وجود تمامی مزیت‌های گفته شده برای یادگیری شنا، هنوز دسته‌ای از افراد هستند که نه به دلیل تنبلی یا کمبود وقت، بلکه به دلیل ترس از شنا و آب نتوانسته‌اند این ورزش را امتحان کنند. ترسیدن از چیزی هیچ اشکالی ندارد و در شرایطی که این ترس حاد باشد، یک نوع بیماری محسوب می‌گردد، اما باید دانست که ترس تنها منشائی ذهنی داشته و می‌توان با کمی تمرین، این ترس را در درون خود شکست داد. با نظرسنجی‌هایی که از افراد مختلف در مورد ترس از آموزش شنا انجام شده است، چند مورد از پر تکرارترین دلایل به شرح زیر بوده‌اند.

  • همیشه مهمترین ترس، ترس از غرق شدن بوده است. عدم اعتماد به توانایی‌های شخصی در خصوص شنا و همینطور ترس غریزی انسان از انجام یک کار جدید باعث می‌شود اغلب افراد شنا کردن را امتحا نکنند. کافی است یکبار این کار را انجام دهید تا به خودتان ثابت شود که از پس آن بر می‌آیید و به اصطلاح ترس شما خواهد ریخت.
  • دسته دیگری از افراد از آب‌های عمیق می‌ترسند. این ترس نیز کاملا درونی بوده و از نسل‌های پیشین به انسان منتقل شده است. ناآگاهی از اعماق آب و ترس از موجودات کمین کرده در عمق دریاچه‌ها باعث شده ترس از ناشناخته‌ها تا مغز استخوان انسان فرو رود و نتواند قدمی برای شکست این ترس بردارد.
  • بسیاری نیز تعریف می‌کنند که در کودکی خاطره ناخوشایندی از شنا کردن داشته و همین موضوع باعث شده است حتی در بزرگسالی نیز از شنا کردن امتناع کنند.
  • در صورتی که والدین فردی شنا کردن را دوست نداشته باشند یا از آب بترسند، احتمال این موضوع را افزایش می‌دهند که کودک نیز از شنا کردن ترسیده و میلی به آموزش شنا نشان ندهد.
  • یکی دیگر از بدترین دلایل ترس از شنا کردن مربوط به مربیان شنایی است که از روش‌های نامناسب و غیر استاندارد استفاده کرده و استرس را در فرد ایجاد کرده‌اند. انتخاب یک مربی خود و کاربلد برای آموزش شنا از مهمترین نکته‌های یادگیری این مهارت است.

آموزش شنا برای مبتدیان

آموزش شنا برای مبتدیان به طور کامل با آموزش به افرادی که قبلا شنا را تجربه کرده و حال می‌خواهند تکنیک‌های جدیدتر را یاد بگیرند، فرق می‌کند. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، دلایل زیادی وجود دارد که افراد از شنا کردن می‌ترسند و ممکن است فرد مورد نظر نیز همچین شرایطی را داشته باشد، برای همین بهتر است تمامی کارآموزان به صورت قدم به قدم با مفهوم شنا آشنا شده و هیچگونه عجله‌ای در این مسیر نداشته باشید.

اولین قدم این است که در جای مناسب آموزش را شروع کنید و بهترین‌جا همان استخر است. بسیاری از آموزش‌ها به این شکل هستند که می‌توانید آن‌ها را در خانه تمرین کنید، اما بهتر است هرچه زودتر با آب آشنا شده و تمرین‌های خود را به صورت عملی و واقعی شروع کنید. فرد مبتدی باید در قسمتی از استخر کار را شروع کند که ارتفاع آب کمتر از قد او بوده و بتواند به راحتی در آب ایستاده و تنفس کند.

قرارگیری فرد در همین حالت اعتماد به نفس کافی را در او ایجاد کرده و از طرفی ترس او از غرق شدن را نیز از بین می‌برد، چون می‌داند هر اتفاقی هم رخ دهد، کافی است بلند شده و به راحتی نفس بکشد. در همین حال، فرد باید بتواند کم کم در آب قدم برداشته و مانند حالت عادی خارج از استخر و بدون استرس در آب حرکت کند. اینکار را می‌توان به کمک یک نفر دیگر و یا به کمک کناره استخر انجام داد. زمانی که مبتدی موفق به قدم زدن در استخر شود، می‌تواند مراحل بعدی را نیز بدون مشکل انجام دهد.

اولین شنای عمر

قدم بعدی برای تبدیل شدن به یک شناگر این است که بتوانید سر خود را داخل آب ببرید و از انجام اینکار هراسی نداشته باشید. اگر که فرد از خیس شدن داخل بینی و گوش‌های خود راحت نباشد، می‌تواند از دماغ‌گیر و گوشگیر و عینک شنا استفاده کند. حال باید زانوهای خود را خم کرده و کم کم سر را داخل آب فرو ببرید. در واقع انجام همین حرکت ساده، سخت‌ترین قسمت آموزش شنا بوده و بعد از آن بقیه کارها راحت‌تر از قبل انجام خواهد شد.

در تمرین بعدی، فرد مبتدی باید سعی کند در داخل آب فوت کند تا عمل بازدم زیر آب انجام شده و زمانی که به سطح آب می‌رسد، بتواند اکسیژن تازه را به ریه‌های خود برساند. برای برخی افراد انجام اینکار ممکن است کمی سخت باشد، به همین دلیل در دفعات اول به آن‌ها یک سوت داده می‌شود و از آن‌ها می‌خواهند که در زیر آب سعی کنند سوت بزنند. در مرحله آخر باید بتوانید بعد از پایین رفتن، بدون کمک پاها و تنها با حرکات دست‌ها به سطح آب برسید. در این نقطه شما اولین شنای عمر خود را تجربه می‌کنید و مابقی نکات تنها یکسری تکنیک پیشرفته‌تر است که آن‌ها را بعدا فرا خواهید گرفت.

تاریخچه شنا

یک نکته دیگر

پیشرفت تا همینجای کار نیز برای یک فرد مبتدی بسیار قابل تقدیر است، اما بهتر است به یک نکته دیگر نیز توجه کنید تا تجربه بهتری از آموزش شنا داشته باشید. غوطه‌ور شدن آب و شناور ماندن روی آب یکی از مواردی است که در آینده بسیار به شما کمک می‌کند تا زودتر از سایرین پیشرفت کنید. انجام این تمرین بسیار ساده بوده و کافی است به کمک لبه استخر بدن خود را به صورت افقی روی سطح آب نگه دارید. بهتر است اینکار را هم به پشت و هم به سمت شکم خود تمرین کنید تا بتوانید آن نقطه ثقل و شناوری را پیدا کنید.

شنا نیز مانند دوچرخه سواری بوده و کس دیگری غیر از خود شما نمی‌تواند آن را کشف کند. ممکن است بارها و بارها در این مسیر شکست بخورید و نتوانید تعادل خود را حفظ کنید، اما فراموش نکنید که هیچ شاهکاری یک شبه ساخته نشده و شما نیز قرار نیست تنها با یکبار تلاش به یک شناگر حرفه‌ای تبدیل شوید. اگر شناور ماندن برای شما سخت است می‌توانید در تمرین‌های اولیه از تخته‌های آموزشی شنا کمک بگیرید. در نهایت باید بتوانید بدون هیچ کمکی و بدون نگه داشتن لبه استخر روی آب شناور بمانید.

غوطه‌ور ماندن آخرین نکته در آموزش شنا است و هیچ رازی در این بین وجود ندارد. کافیست در ابتدا فقط پاهای خود را یکی در میان بالا و پایین کنید و زمانی که متوجه ریتم اینکار شدید، دست‌ها را نیز رها کرده و از آنها برای کنترل بهتر خودتان استفاده کنید. فراموش نکنید که باید سر خود را تا جای ممکن عقب نگه دارید تا راه بینی شما باز باشد و بتوانید به راحتی تنفس کنید. هر زمان بتوانید مدت طولانی روی آب شناور بمانید، می‌توانید به خودتان تبریک بگویید و آماده یادگیری روش‌های مختلف شنا شوید.

روش‌های مختلف در آموزش شنا

انسان سال‌ها است که اقیانوس‌ها را کشف کرده و توانسته طولانی‌ترین مسیرهای دریایی را درنوردد. هیچ یک از این پیشرفت‌ها اتفاق نمی‌افتاد اگر که خود بشر پا درون آب نمی‌گذاشت و سعی نمی‌کرد شگفتی‌های درون آب را کشف کند. توانایی شنا کردن برای انسان‌ها منفعت‌های زیادی داشته و حداقل استفاده‌ای که می‌توان از این مهارت کرد، لذت بردن از حس آزادی و رها بودن هنگام شنا کردن است.

شما آزاد هستید که به هر شکلی که راحت‌تر باشید و بتوانید به مقصود خود برسید، شنا کنید. کافی است اصول اولیه‌ای که به شما گفته شد را به یاد داشته باشید و با کمی تمرین می‌توانید از پس هر نوع چالشی برآیید. در این بین برخی تکنیک‌های حرکت در آب از بقیه محبوب‌تر شده و اغلب افراد این روش‌ها را به عنوان اصول شنا می‌دانند و اکثر مسابقات رسمی نیز بر اساس این روش‌های مرسوم شنا طرح ریزی شده‌اند. فراموش نکنید که در پشت انتخاب این روش‌های معروف دلایل معقولی، مانند کمترین میزان مصرف انرژی یا سرعت بالاتر در حرکت،  قرار دارد.

در ادامه می‌خواهیم به بررسی مشهورترین سبک‌های مختلف شنا مانند کرال سینه، کرال پشت، شنای پروانه و شنای قورباغه بپردازیم. زمانی که بحث آموزش شنا مطرح باشد، این روش‌ها در اولویت قرار داشته و با فراگیری این تکنیک‌ها می‌توانید همانند هر شناگر حرفه‌ای دیگر در استخر شنا کنید. فراموش نکنید که همچنان می‌توان سبک خاص خود را در هنگام شنا دنبال کنید اما بسیاری از حرفه‌ای‌های شنا گوشزد کرده‌اند که اینکار باعث می‌شود که ریتم حرکت خود را از دست بدهید و نتوانید آنقدر که باید و شاید به شنا کردن ادامه دهید.

کرال سینه

کرال سینه

اکثر افراد کرال سینه را سریع‌ترین شیوه در میان روش‌های شنا می‌دانند. شیوه کلی این تکنیک به این صورت است که سینه شما به سمت پایین بوده و با حرکت همزمان دست‌ها و پاها رو به جلو حرکت خواهید کرد. محرک اصلی در این تکنیک، بازوهای شناگر بوده و پاها همانند پره‌های یک کشتی شما را در جهت درست نگه داشته و شناور ماندن شما را تضمین می‌کنند. در حین شنا سر به طور کامل از آب بیرون نیامده و تنها به یک سمت، برای تنفس، می‌چرخد و در یک حرکت سریع شناگر میزان هوای مورد نیاز را به درون شش‌های خود می‌کشد. بازدم نیز زمانی که سر زیر آب می‌رود اتفاق افتاده و معمولا هم شناگر یک سمت را به ترجیح خود برای تنفس دوباره انتخاب می‌کند.

رعایت برخی نکات باعث می‌شود که کرال سینه را بهتر انجام دهید. زاویه قرارگیری سر شما بسیار مهم است، زیرا باعث می‌شود زاویه کل بدن تنظیم گردد. سر باید تنها تا ابتدای رویشگاه مو از آب بیرون باشد تا پاهای شما بیش از اندازه از آب بیرون نیاید. دست‌های شما نباید به صورت شلاقی به آب برخورد کند،‌بلکه باید آب را با دستان خود به عقب فشرده و در عین حال لگن خود را طوری از سر راهش بردارید که دست به همراه موج آبی که جدا کرده به راحتی از بغل بدن شما عبور کند.

حرکت پاها سریع‌تر از دستان شناگر خواهد بود و نیروی خود را از ماهیچه‌های بالای پا تامین می‌کند، نه از عضلات پشت ساق پا. اگر صرفا پاهای خود را از زانو به پایین حرکت دهید و به صورت شلاقی به سطح آب بکوبید، نمی‌توانید تعادل بدن خود را در طول حرکت حفظ کنید. با فشار رو به پایین به وسیله رویه پا، تمام طول بدن در یک خط قرار گرفته و از طرفی سرعت  و جهت حرکت شما نیز به حد کمال خود خواهد رسید. باید بتوانید میان حرکات دستان و پاهای خود ریتمی پیدا کنید تا گیج نشوید، مثل به اضای یک حرکت کامل دست، دوبار با پای خود ضربه بزنید.

کرال پشت

تکنیک شنای کرال پشت نیز همانند همتای خود، یعنی کرال سینه، است با این تفاوت که سینه شما به سمت بالا خواهد بود. مزیتی که این روش خواهد داشت این است که در تمام طول مسیر شنا، اکسیژن مورد نیاز شناگر تامین شده و صورت او نیز تماما خارج از آب خواهد بود. نقطه ضعف این روش این است که شناگر نمی‌تواند ببیند که به سمت چه چیزی می‌رود و به همین خاطر این نوع شنا بیشتر در داخل استخرها کاربرد دارد. نیرو محرکه اصلی این شنا نیز بازوهای شناگر بوده و همانند روش قبلی به صورت یکی در میان بدن را رو به سمت جلو سوق می‌دهد.

حالت‌های بدن در این نوع شنا کمی سخت‌تر بوده و نیاز است که کنترل و تمرین بیشتری داشته باشید. هربار یکی از دست‌ها وارد آب شده و به تناسب آن، لگن نیز حرکت می‌کند تا مسیر حرکت آب و دست را باز کند. آرنج شما کمی خم شده و با چرخش مچ دست، سعی می‌کنید تا حجم بیشتری از آب را از بغل خود عبور دهید. در تمام مدت سر شما ثابت بوده و تکان نخواهد خود تا انحرافی در مسیر ایجاد نکند. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، حرکت فشاری دست از کنار گوش آغاز شده و تا جایی که می‌تواند ادامه پیدا می‌کند.

بر خلاف کرال سینه که جهت حرکت پاها فقط رو به بالا و پایین است، در کرال پشت با حرکت لگن، کل بدن نیز به یک سو کج شده و از این جهت حرکت پاها در کرال پشت به صورت ضربدری انجام می‌شود. پاها همچنان یکی در میان حرکت کرده و سرعت آن‌ها از سرعت حرکت دست‌ها بیشتر است. باید سعی کنید نیروی لازم برای تکان پاها را از قسمت ماهیچه‌های ران و لگن تامین کنید و همینطور که پاها را حرکت می‌دهید، تعادل خود را روی سطح آب حفظ کرده و شناور باقی بمانید.

شنای پروانه

شنای پروانه

یک راهنمایی و ترفند برای اجرای صحیح‌تر شنای پروانه این است که نسبت به حرکت کرال سینه مسلط شوید و سپس به سراغ شنای پروانه بروید. این حرکت کمی سخت‌تر بوده و حتی در مسابقات نیز ورزشکاران باید مهارت بسیار خوبی از خود نشان دهند تا بتوانند نتیجه مورد نظر را کسب کنند. فشار اجرای این تکنیک زیاد بوده و کالری بسیار بیشتری مصرف خواهد کرد. در صورت تسلط به کرال سینه، با انجام چند تغییر در حرکات دست و پای خود می‌توانید شنای پروانه را یاد بگیرید.

در شنای پروانه دست‌ها با یکدیگر و پاها نیز هماهنگ و همزمان با هم حرکت می‌کنند که برخلاف حرکت کرال سینه خواهد بود. دست‌ها همزمان وارد آب شده و حرکت خود را از جلوی صورت شناگر آغاز می‌کنند. با فشار وارد شده به سطح آب، جریانی را از هر دو طرف بدن حرکت داده و مسیر را برای خود باز می‌کنید. با انجام این حرکت احساس می‌کنید که انگار در حال سر خوردن روی سطح آب هستید. حرکت پاها نیز به صورت موجی شکل بوده و مانند دم یک دلفین عمل می‌کنند.

حرکت بالا و پایین شونده پاها در کنار حرکت همزمان دست‌ها باعث می‌شود موجی در طول بدن شکل گرفته و سینه شناگر با هر بار خروج دست‌ها از آب بالاتر رود و باعث شود که ورزشکار عمل تنفس را انجام دهد. همانند کرال پشت، بازدم در داخل آب انجام می‌گیرد. اگر حرکات خود را هماهنگ و درست اجرا کنید، سرعت بسیار بیشتری نسبت به یک شناگر مشابه اما با تکنیک قورباغه خواهید داشت. این تکنیک معمولا در جلسات نهایی آموزش شنا تدریس می‌شود.

شنا قورباغه

شنای قورباغه نسبت به دیگر تکنیک‌های شنا فشار کمتری به شما وارد کرده و از طرفی فرصت بیشتری در اختیار شناگر می‌گذارد تا تنفس راحت‌تری داشته باشد. در آموزش شنا قورباغه دست‌ها به صورت جفت با یکدیگر و پاها نیز به همراه هم حرکت می‌کنند. ریتم کلی به این شکل خواهد بود که حرکت دست‌ها به طور کامل انجام شده و سپس حرکت پاها اغاز می‌شود و با پایان یافتن حرکت پاها، سر شناگر با دستانش از اب خارج شده و نفس تازه‌ای می‌کشد و برای راند بعدی آماده می‌شود.

سینه شناگر به سمت پایین خواهد بود و دست‌ها همزمان با یکدیگر، در یک راستا و به سمت جلو حرکت می‌کنند. زمانی که دست‌ها تا انتها کشیده شده باشد، هر دو دست آب را از کناره‌ها به سمت عقب می‌رانند و همین کار باعث شکافته شدن آب شده و او را به جلو حرکت می‌دهد. با تمام شدن حرکت دست‌ها، بلافاصله زانوها خم شده و بعد به نحوی همزمان صاف می‌شوند. با صاف شدن پاها، کف هر دو پا به هم نزدیک‌تر شده و سعی می‌شود که همانند یک صفحه عمل کنند و تا جای ممکن آب را به عقب هل دهند. این حرکت هم باعث شناور ماندن فرد شده و هم سرعت حرکت رو به جلو را افزایش می‌دهد.

چطور به شناگر ماهرتری تبدیل شوید؟

یادگیری روش‌های مختلف شنا قطعا باعث بهبود عمکرد شما خواهد شد، اما با این حال بهتر است که به برخی نکات ضروری توجه بیشتری کنید تا بتوانید همان تکنیک‌ها را به صورت کارآمدتر اجرا کنید. زمانی که مربی مشغول آموزش شنا است، جدا از حرف‌هایی که می‌زند، به حرکات بدن او در استخر نیز توجه کنید زیرا این جزئیات تاثیر زیادی در افزایش مهارت شما خواهد داشت. در زیر به برخی از مهمترین نکته‌ها که شما را به شناگر ماهرتری تبدیل می‌کند، اشاره کرده‌ایم.

  1. حتما باید روی حفظ تعادل خود کار کنید. اگر نتوانید به صورت موزون و متعادل حرکت کنید، مقاومت آب بیشتر شده و جدا از انرژی، سرعت شما را نیز کاهش می‌دهد.
  2. در حین حرکت، بدن باید کاملا صاف و مستقیم باشد، هرچه پیچ و تاب بیشتر بوده و فرم خمیده‌تری داشته باشید، سرعت شما کاهش پیدا کرده و با مقاومت بیشتری روبرو خواهید شد.
  3. حرکت بالا و پایین شونده پاهای شما باید به گونه‌ای باشد که فشار بیشتر به پایین وارد شده و آبی از سطح به بیرون پرتاب نشود. در واقع قرار است با اینکار تعادل و شناوری خود را افزایش دهید.
  4. بیشترین نیروی لازم برای حرکت، از بازوهای شما تامین می‌شود، بنابراین بهتر است روی حرکات کششی دست‌ها بیشتر کار کنید و از طرفی مطمئن شوید که حرکات پای شما صحیح بوده و به جای کمک، مانع حرکت کردن شما نباشد.
  5. از قسمت مرکزی بدن خود نیز کمک بگیرید و سعی کنید ریتم حرکت شما تنها مختص به دست و پاها نباشد. از هرچه که دارید استفاده کنید تا زحمت خود را کمتر کنید.
  6. ثابت بودن سر و یا حرکت آن با ریتم درست بسیار مهم است، در غیر این صورت گیج شده، مسیر را اشتباه طی می‌کنید و یا اینکه از سرعت خود می‌کاهید. به طور مثال در کرال سینه باید به سمت پایین نگاه کنید و تنها برای نفس کشیدن در یک ریتم مشخص سر را به یکی از طرفین بگردانید.
  7. انگشتان دست‌های خود را به هیچ عنوان به هم نچسبانید. بهتر است کمی از یکدیگر فاصله داشته باشند تا هم انرژی کمتری برای حرکت خرج کنید و هم سرعت خود را افزایش دهید.
  8. بهتر است در دراز مدت یک برنامه روتین و منظم برای خود تعیین کنید و به آن متعهد باشید. تمرین کردن شنا برای حفظ آمادگی فیزیکی و ریتم حرکات بسیار مهم است.
  9. پس از اتمام آموزش شنا خود می‌توانید عضو یک تیم شنا شده و انگیزه خود را برای تمرینات در آینده بیشتر کنید.
  10. سعی کنید با رفتن به باشگاه، روی فیزیک کلی خود کار کرده و از طرفی در مورد اصول و تکنیک‌های جدیدتر شنا در اینترنت بیشتر تحقیق کنید.
تنفس صحیح در شنا

تنفس بهتر در آموزش شنا

یادگیری نفس کشیدن به موقع و چگونگی تنفس صحیح در هنگام شنا، روی کیفیت و سرعت حرکت شما تاثیر مستقیمی دارد. در هر ورزشی، میزان اکسیژن ورودی به بدن تاثیر مستقیمی روی عملکرد مغز و ماهیچه‌ها خواهد داشت. هرچقدر که بتوانید اینکار را بهتر انجام دهید، شنا کردن نیز برای شما راحت‌تر شده و لذت بیشتری از این ورزش خواهید برد. بهتر است همانقدر که به قدرت بدنی خود اهمیت می‌دهید، برای افزایش مهارت خود در نفس کشیدن نیز وقت صرف کنید. سه نکته بسیار ساده وجود دارد که می‌تواند پروسه تنفس در حین شنا را بسیار آسان‌تر کند.

  • اگر از عینک شنا استفاده کنید، دید شما در زیر آب بهتر شده و دیگر چشم‌ها اذیت نمی‌شوند. همین موضوع روی ضربان قلب و میزان استرس شما در حین شنا کردن اثر داشته و باعث می‌شود بهتر تنفس کنید.
  • زمانی که سر شما زیر آب قرار می‌گیرد نباید نفس خود را حبس کنید. بسیاری از افراد از اینکه زیر آب بازدم انجام دهند بیزارند، اما باید دقت کنید که بهترین حالت برای انجام بازدم، زیر آب است و این فرصت را ایجاد می‌کند که در مدت زمان کوتاه‌تری، بعد از خروج سر از آب، اکسیژن تازه را به درون شش‌ها بکشید.
  • هر زمان که سر را از آب بیرون آوردید، سریعا نفس تازه‌ای بکشید. وقت کشی نکرده و منتظر نباشید که قطرات آب از دور صورت شما دور شوند. در کمترین زمان ممکن، بیشترین میزان حجم هوایی که می‌توانید را وارد بدن خود کنید، زیرا در مرحله بعدی به تک تک آن ذرات اکسیژن نیاز پیدا خواهید کرد.
اشتراک گذاری:
LinkedIn
WhatsApp
Telegram