لوازم مورد نیاز کودکان در استخر چیست؟

فهرست مطالب
لوازم مورد نیاز کودکان در استخر چیست؟

فصل تابستان بهترین فرصت برای شنا و یادگیری آن به خصوص برای کودکان است. بسیاری از والدین هم در این بین به دنبال بهترین کلاس‌های آموزشی هستند. در کنار بهترین مربی و استخر، شما به عنوان والد باید لوازم مورد نیاز کودکان در استخر را هم فراهم کنید. این تجهیزات ضروری هم در روند آموزش شنا مفید بوده و هم جلوی حوادث ناگهانی را می‌گیرد.

در شروع یادگیری، همه کودکان باید از این تجهیزات استفاده کنند اما بعدتر هنگامی که تجربه و مهارت بیشتری کسب کردند، می‌توانند بدون آن‌ها هم شنا کنند. در مورد خرید این موارد حتما دقت کنید که کیفیت را اولویت قرار دهید زیرا باید از جان کودکان در برابر هرگونه آسیبی مانند غرق شدن و خفگی محافظت کند. ما در این مقاله از سوییم سنتر به طور کامل شما را با لوازم مورد نیاز کودکان در استخر آشنا می‌کنیم تا بتوانید خرید راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تری داشته باشید.

چرا کودکان برای شنا نیاز به تجهیزات ایمنی دارند؟

کودکان عضلات آماده و قوی ندارند. علاوه بر این قد آن‌ها کوتاه‌تر بوده و مانع این است که بتوانند به راحتی خود را به کف استخر برسانند. همچنین در هنگام وقوع اتفاقات مختلف، اغلب کودکان مضطرب می‌شوند و نمی‌توانند انتخاب صحیحی داشته باشند. به همین دلیل وظیفه شما بوده تا از آن‌ها مراقبت کنید.

از طرفی نمی‌توان انکار کرد که والدین امکان حضور دائمی کنار کودکان به خصوص در زمان شنا را ندارند. به همین علت لازم است تا برخی وسایل ایمنی را برای آن‌ها فراهم کنید. در ابتدای هر جلسه آموزشی یا تفریحی از این وسایل باید استفاده کنند.

تجهیزات شنا در آموزش شنا به کودکان در سوییم سنتر
تجهیزات ایمنی در آموزش شنا

براساس گزارش‌های سازمان CDC، بیشتر از 75 درصد خفگی‌ها و مرگ‌هایی که در استخرها رخ می‌دهد به دلیل نداشتن تجهیزات ایمنی است. این مطلب قرار نیست باعث نگرانی شما شود زیرا با استفاده از لوازم ایمنی، احتمال وقوع این اتفاق نزدیک به صفر است. بنابراین اگر دوست دارید تا فرزندتان در امنیت کامل شنا کرده و یک ورزش مهیج را یاد بگیرد، از خرید مواردی که در ادامه گفته می‌شود غافل نشوید.

مایو شنا

شنا هم مانند هر ورزش دیگری لباس مخصوص خود را دارد. مایو مناسب و فیت یکی از لوازم مورد نیاز کودکان در استخر است. مایوها در بازار انواع مختلفی دارند که می‌توانید با توجه به سلیقه کودک و الزامات استخر مورد نظر آن را تهیه کنید. برای پسر‌ها مایوها به صورت یک تکه و به شکل شلوارک است. مایو دخترانه هم به صورت دو تکه و یک تکه در بازار وجود دارد اما بهتر است برای آموزش شنا خردسالان گوهردشت حتما مایو یک تکه خریداری کنید.

در صورتی که کودک شما حساسیت خاصی دارد، مایوهای یک سره هم وجود دارد که مشابه لباس غواصی است. در صورت نیاز می‌توانید از این مدل لباس‌های شنا تهیه کنید. از ویژگی‌های مهم لباس شنا اول این است که کیفیت خوبی داشته باشد. کیفیت خوب هم به معنای این است که از الیاف ضد آب تهیه شده و جنس مقاومی دارد.

ویژگی مهم بعدی سایز مایو بوده که باید کاملا متناسب با سایز کودک باشد. مایو تنگ آزاردهنده و مایو گشاد جلوی حرکات را می‌گیرد. بنابراین حتما کودک را برای خرید ببرید و سایز دقیق او را تهیه کنید.

کلاه شنا

استفاده از کلاه در بعضی از استخرها اختیاری است اما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما از آن استفاده کنید. به خصوص برای کودکان و در هنگام آموزش شنا خردسالان عظیمیه، استفاده از کلاه باعث می‌شود تا موها جلوی چشم‌ها نیایند. همچنین اصطحکاک شما با آب را کم کرده و سرعت حرکات را بالاتر می‌برد.

لوازم مورد نیاز کودکان در استخر
کلاه شنا

استفاده از کلاه شنا علاوه بر تسریع حرکات در آب، جنبه بهداشتی هم دارد. کودکان و بزرگسالان باید همیشه قبل از ورود به استخر دوش بگیرند اما برخی افراد حتی با وجود دوش ممکن است عارضه‌ای در موها یا کف سر خود داشته باشند. این مساله در تماس با آب می‌تواند قابلیت مسری بودن هم پیدا کند. به همین علت بهتر است همیشه برای حضور در استخر از کلاه شنا استفاده کنید.

یک کلاه شنا مناسب هم باید اندازه سر بوده و گشاد یا تنگ نباشد. اگر گشادتر از سر باشد، در حین انجام حرکات و شیرجه به داخل استخر از سر خارج می‌شود. اگر هم تنگ باشد، به دلیل فشارهایی که به شقیقه وارد می‌کند، باعث سردرد می‌شود.

عینک شنا

بسیاری از شناگران در گذشته از عینک شنا استفاده نمی‌کردند اما امروزه در تمام سطوح و برای همه سنین استفاده از عینک داخل استخر الزامی است. بعضی از افراد توانایی این را دارند که بدون عینک هم داخل آب را ببینند اما مشکلی که این بین وجود دارد، کلر است. کلر می‌تواند در تماس با چشم‌ها حساسیت ایجاد کرده و در صورت ادامه دادن، باعث قرمزی و حتی آسیب‌های جزئی شود.

آموزش شنا در سوییم سنتر
عینک مناسب برای شنا

به همین علت توصیه می‌شود که حتما عینک شنا را به عنوان یکی از لوازم مورد نیاز کودکان در استخر فراهم کنید. عینک‌ها هم در مدل‌ها و سایزهای مختلف وجود دارند. باید آن‌ها را روی صورت امتحان کنید تا ببینید کدام یک مناسب‌تر هستند. ویژگی مهمی که باید در نظر بگیرید هم سایز عینک است. در هنگام شیرجه رفتن داخل آب یا شنای سرعتی نباید عینک از روی صورت کنار برود. بنابراین حتما از برندهای باکیفیت استفاده کنید.

بازوبند

بازوبند یکی دیگر از لوازم مورد نیاز کودکان در استخر است. بازوبند‌ها، حلقه‌های بادی هستند که دور بازو قرار می‌گیرند. بازوبند به کودک کمک می‌کند تا با ترس از غرق شدن مقابله کرده و بتواند روی آب شناور بماند. البته این وسیله بیشتر برای مبتدیان استفاده می‌شود و بعد از یادگیری حرکاتی مانند شنای قورباغه دیگر نیازی به استفاده از بازوبند نیست.

این وسیله هم در رنگ‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود اما شما باید در درجه اول کیفیت بالای آن را در نظر بگیرید. بعد از آن می‌توانید به دنبال رنگ‌های شاد و طرح‌های مورد علاقه کودک باشید. ویژگی مهم بازوبند این است که باد آن به راحتی خالی نشود تا نگرانی بابت غرق شدن یا احساس ترس کودکتان نداشته باشید.

لوازم مورد نیاز کودک در استخر

جلیقه نجات

استفاده از جلیقه نجات به خصوص در استخرهای مخصوص کودکان رایج نیست اما اگر قرار باشد، کودک در استخر بزرگسالان یا استخر موج دار شنا کند، لازم است حتما جلیقه داشته باشد. در مجموعه‌های سرسره آبی در سراسر دنیا، توصیه می‌شود که کودکان هنگام سر خوردن از سرسره‌ها یا بازی و سرگرمی حتما جلیقه نجات داشته باشند. این کار باعث می‌شود تا در صورت افتادن داخل استخر، قبل از هر چیزی به سطح آب بیایند. بنابراین بهتر است هنگام آموزش شنا خردسالان گلشهر از یک جلیقه نجات استفاده کنید.

دماغگیر و گوش گیر

دماغگیر و گوش گیر جز دیگر لوازم مورد نیاز کودکان در استخر بوده که الزامی نیست. اگر کودک شما حساسیت به آب استخر دارد و هنگام شنا کردن اذیت می‌شود، بهتر است یک جفت دماغگیر و گوش گیر برایش تهیه کنید. البته با استفاده از کلاه شنا، ضرورت استفاده از گوش گیر بسیار کم می‌شود چون اگر کلاه به خوبی روی سر قرار بگیرد، آبی داخل گوش نمی‌شود.

دماغگیر وسیله مهم‌تری بوده که حتی بزرگسالان هم از آن استفاده می‌کنند. این وسیله به خصوص برای مبتدیان ضروری‌تر است زیرا مانع به وجود آمدن احساس سوزش در داخل بینی می‌شود. با این حال بهتر است سعی کنید که بدون دماغگیر هم شنا کنید زیرا کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند.

لوازم شستشو

بسیاری از استخرها و مجموعه‌های ورزشی لوازم شستشو شامل شامپو و صابون را در اختیار کودکان قرار می‌دهند. با این حال بهتر است حتما شامپو و صابون مخصوص کودک را در بین وسایلش قرار دهید. بعد از خارج شدن از استخر لازم است تا حتما موها را به خوبی با یک شامپو و در صورت نیاز نرم کننده بشویید. دلیل آن هم این است که اگر کلر بین تارهای مو باقی بماند، باعث ایجاد خشکی و ریزش می‌شود.

برای راحتی کار هم می‌توانید هم از پک‌های آماده که برای سفر هستند استفاده کنید و هم خودتان مقداری شامپو در ظرف مخصوص ریخته و همیشه در کیف وسایل استخر قرار دهید. علاوه بر این در کنار لوازم مورد نیاز یک شانه یا برس هم قرار دهید تا گره موها را بلافاصله بعد از حمام باز کنند.

حوله تمیز

همیشه حتما حوله را در لیست لوازم مورد نیاز کودکان در استخر قرار دهید. بعد از حمام و شستشو، کودکان نیاز به خشک کردن خود دارند. یک حوله سبک که الیاف طبیعی داشته هم به راحتی در کیف استخر جا می‌شود و هم جلوی سرماخوردگی کودکان را می‌گیرد.

لوازم مورد نیاز خردسالان در استخر
حوله تمیز برای استخر

البته باز هم لازم است بگوییم که در بسیاری از مجموعه‌های ورزشی در صورت نیاز حوله هم در اختیار افراد قرار می‌گیرد. با این حال بهداشتی‌تر است که همیشه یک حوله شخصی همراه کودکتان باشد. اگر فرزندتان موهای بلندی دارد بهتر است یک حوله مجزا هم برای خشک کردن موهایش داشته باشد.

کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب

همانطور که قبلا هم گفتیم موها و پوست در تماس با کلر خشک می‌شوند. از طرفی بیشتر والدین، کودکان را در فصل تابستان برای کلاس شنا ثبت نام می‌کنند. در نتیجه اگر کودک بعد از ساعت‌ها بودن در استخر بدون هیچ محافظی در معرض نور آفتاب تابستان قرار بگیرد، حتما آسیب می‌بیند. به همین علت همیشه کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب مخصوص کودک را در داخل وسایلش قرار دهید.

آموزش شنا در سوییم سنتر
ضد آفتاب برای کودکان

پوشک استخر

اگر قبل از 5 سالگی خود را برای کلاس شنا ثبت نام می‌کنید،‌ باید در همه زمان حضور در استخر پوشک داشته باشد. پوشک‌های معمولی برای این کار مناسب نیستند زیرا در برخورد با آب مقاومت خود را از دست می‌دهند. بنابراین باید به سراغ پوشک استخر بروید. این پوشک‌ها سایزبندی داشته و در مقابل فشار آب مقاومت بالایی دارند.

برخی از والدین روی این پوشک‌ها از شورت‌های مخصوصی هم استفاده می‌کنند که احتمال کثیف کردن استخر را به حداقل برسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، حتما از قبل با مسئولین استخر صحبت کنید.

تنقلات و آب

ورزش کردن به خصوص داخل آب، انرژی زیادی از کودکان می‌گیرد. بنابراین بعد از یک ساعت بودن در استخر همه آن‌ها احساس گرسنگی و تشنگی دارند. به همین علت همیشه در کیف لوازم آن‌ها، خوراکی و اسنک‌های سبک قرار دهید. یک شیشه آب خنک هم می‌تواند انرژی از دست رفته را جبران کند. در صورتی که فراموش کردید هم ایرادی ندارد زیرا بیشتر استخرها، بوفه‌های تنقلات دارند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها خوراکی تهیه کنید.

کیک بورد

لوازمی مانند کیک بورد ضروری نیستند اما می‌توانند جز لیست لوازم مورد نیاز کودکان در استخر قرار بگیرند. کیک بورد، یک تخته اسفنجی بوده که روی آب شناور می‌ماند. از آن بیشتر برای آموزش شنای قورباغه و کرال استفاده می‌شود. در هنگام آموزش شنا خردسالان جهانشهر با دو دست کیک بورد را گرفته و حرکات پا را تمرین می‌کنید. این وسیله اغلب در استخرهای مختلف وجود دارد ولی می‌توانید به صورت جداگانه برای کودک خود خریداری کنید.

لوازم ضروری و ایمنی هنگام شنا
کیک بورد

سخن پایانی

ما در این مقاله کامل‌ترین لیست لوازم مورد نیاز کودکان در استخر را فراهم کردیم. استفاده از این تجهیزات جلوی هرگونه خطر و اتفاق ناگواری را می‌گیرد. درست است که باید هنگام انتخاب استخر به نکات مهمی دقت کنید و حتما به سراغ مجموعه‌ای بروید که مربیان آگاه و غریق نجات داشته باشد. با این حال، استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی به طور کلی احتمال وقوع خطر را کاهش می‌دهد.

آموزش شنا در سوییم سنتر
پدل و باله برای شنا

مطمئنا شما به عنوان والد علاقه ندارید که کودک شما در هنگام تفریح و ورزش درگیر اضطراب شود. بنابراین برای خرید این لوازم به هیچ عنوان تعلل نکنید. در صورتی هم که کودک قرار است در استخر شخصی و جلوی چشم خودتان شنا کند، باز هم لازم است تا وسایل ایمنی را برای او تهیه کنید. این لیست می‌تواند به صورت جزئی‌تر نوشته شود. لوازمی مانند پدل و باله هم می‌توانند مناسب باشند. باله یک جفت کفش مخصوص غواصی بوده که می‌توان از آن در استخر هم استفاده کرد و پدل‌ها سرعت حرکت شما در آب را زیاد می‌کنند. با این حال اجباری به استفاده از آن‌ها وجود ندارد. 

اشتراک گذاری:
LinkedIn
WhatsApp
Telegram